Twinkle | Digital Commerce

Alibaba in opspraak om verkoop namaakartikelen

2017-05-27
180101
  • 1:17

Kering heeft Alibaba ervan beschuldigd de verkoop van namaakartikelen in de hand te werken. De Chinese e-commerce gigant zou aanbieders van namaakartikelen vanwege de labels die zij verkopen belonen in de zoekresultaten.

Met name Alibaba’s Taobao ligt onder vuur. Kering spande volgens The Wall Street Journal in juli een rechtszaak aan tegen de Chinese site vanwege de verkoop van namaakartikelen van modelabels als Gucci en Alexander McQueen. Taobao zou 697 verkopers hebben die openlijk met namaakgoederen adverteren. Volgens de aanklacht ‘helpt’ Alibaba deze partijen door hen hoger te ranken onder zoektermen als ‘Gucci’, ‘Guchi’ en ‘Cocci’. Hierdoor zouden meer consumenten naar Taobao komen.

Beursgang
Omdat Alibaba en Kering momenteel in gesprek zijn over de aanpak van namaakartikelen op Taobao.com, is de rechtszaak gestaakt. Voor Alibaba is een rechtszaak niet wenselijk vanwege de komende beursgang die het bedrijf binnenkort in New York wil maken.

12 miljoen euro bestrijdingsgeld
De Chinese e-retailer geeft omgerekend al 12 miljoen euro per jaar uit aan de bestrijding van namaakartikelen op zijn platforms. In 2012 is Taobao van de Amerikaanse zwarte lijst voor ‘louche marktplaatsen’ gehaald.

Strenger beleid voor partners
Alibaba heeft aangegeven een strenger beleid te voeren tegen namaakartikelen van luxemerken die een eigen shop hebben op Taobao.com. Burberry opende bijvoorbeeld in april op de marktplaats, waarna vijftig verkopers van namaakproducten van het merk door Alibaba voorgoed werden verwijderd. Veel luxemerken zien echter op tegen het openen van een online shop-in-shop, omdat zij niet geassocieerd willen worden met het platform.